Als je een blauw kenteken hebt moet je dan op het fietspad?

Bijvoorbeeld een Vespa met een blauw kenteken? Moet je dan altijd op het fietspad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
12.7K

Het beste antwoord

Ja, binnen en buiten de bebouwde kom.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tenzij er natuurlijk geen fietspad is, dan mag je op de gewone weg, net als fietsers.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er wordt wel flink gemopperd daarop trouwens, het is vaak ook levensgevaarlijk omdat ze niet altijd 25 rijden: http://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsersbond-wil-einde-aan-scheurende-scooters-op-amsterdamse-fietspaden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Dat hangt er vanaf:

Met een brommer mag u niet op een fietspad rijden. Een snorfiets is wel toegestaan op een fietspad. Of u met een scooter op een fietspad mag rijden, hangt af van de maximale snelheid van uw scooter.

Fietspad
De volgende verkeersdeelnemers mogen gebruik maken van het fietspad:
fietsers, snorfietsers,voetgangers.
Het verkeersbord G11 geeft aan dat het om een verplicht fietspad gaat. Snorfietsers moeten dan op het fietspad rijden en bromfietsers op de rijbaan.

Fiets/bromfietspad
De volgende verkeersdeelnemers mogen gebruik maken van een fiets/bromfietspad:
fietsers, snorfietsers, bromfietsers, voetgangers.
Bromfietsers moeten binnen de bebouwde kom gebruik maken van de rijbaan voor het autoverkeer, tenzij er sprake is van een fiets/brompad. Het verkeersbord G12a geeft aan dat bromfietsers op het fiets/bromfietspad moeten rijden.

Onverplicht fietspad
De volgende verkeersdeelnemers mogen gebruik maken van een onverplicht fietspad:
fietsers (met gewone en elektrische fiets), snorfietsers met elektromotor, snorfietsers met uitgeschakelde benzinemotor, voetgangers.
Het verkeersbord G13 geeft aan dat het om een onverplicht fietspad gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo hangt het er vanaf? De vraag was of je met een blauw kenteken op het fietspad moet, dan is het toch meteen duidelijk welk apparaat je hebt of mis ik iets?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het onverplichte fietspad is ook een fietspad, en daar mag je met een bromscooter met in werking zijn de benzinemotor dus NIET op.
Powergen
11 jaar geleden
+ inderdaad ligt het ook aan het bord. Staat er alleen een fiets dan mag een bromfiets (dus in deze een Vespa) niet daarop rijden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Powergen, het gaat juist om het rechthoekige bordje waar je niet mag snorren. Bij een plaatje van een fiets mag (moet je) je weer wel snorren ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Och wat is het toch weer helder in nederland ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom was de invoering van het bromfietscertificaat en later het rijbewijs een goed idee. Dan heb je de regeltjes in elk geval een keertje moeten leren ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm dat zegt niks als ik zie hoeveel vragen er hier gesteld worden door pubers over wanneer ze het meest vruchtbaar zijn ofzo.... Gelukkig rijd ik alleen auto en na 20 jaar rijbewijs nog geen aanrijding gehad ;-) Wel word ik regelmatig bijna van de sokken gereden op mijn postfiets door (jawel) dat tuig op blauwe kentekens!
U kunt beter praten over een snorfietskenteken. Er zijn namelijk ook taxi's en klassiekers die met een blauwe kentekenplaat rondrijden. Een snorfiets volgt, tenzij anders aangegeven, de regels van een fiets en rijdt dus op het fietspad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle snorfietsen en brommers die niet harder dan 25-hooguit 30 kmh. rijden krijgen een blauw kenteken en moeten op het fietspad rijden.
Zit je daarboven met je brommer, dan krijg je een geel kenteken en dan moet je op de rijweg rijden.
amc